În ultimul deceniu, industria mașinilor electrice a înregistrat o creștere spectaculoasă, făcând o tranziție semnificativă către mobilitatea sustenabilă și ecologică în Europa. În acest context, 2022 a fost un an cu adevărat remarcabil pentru industrie, aducând schimbări semnificative în ceea ce privește preferințele consumatorilor și politicile guvernamentale.

Pe parcursul acestui articol, ne vom concentra și pe evoluțiile notabile din România și țări-cheie, precum Germania, Franța, Olanda și Norvegia, unde politici publice prietenoase cu mediul și infrastructuri dezvoltate pentru mașinile electrice au influențat semnificativ cererea și oferta.

Astfel, din datele furnizate de PwC, aflăm că principalele piețe auto europene au înregistrat o creștere de 28% a vânzărilor de mașini electrice, în comparație cu anul precedent.

De asemenea, nu este de mirare că doar în ultimul trimestru al anului 2022, vânzările au înregistrat un avans de 39%, în comparație cu aceeași perioadă din 2021.

Precum în România, mai multe țări de pe continent, dar și din întreaga lume, oferă stimulente privind limitarea emisiilor de CO2 celor care doresc să își achiziționeze, însă și acest aspect își găsește o încetinire lentă de la an la an. Care vor fii efectele acestor decizii, cu siguranță se vor putea observa în perioada ce vine. În prezent (2023), România oferă o subvenție vehiculelor ale căror valoare nu depășește 75.000 EUR, comparativ cu anii anteriori unde nu exista un plafon maxim atribuit achiziției de mașini electrice noi. De altfel, România acordă acum printre cele mai mari stimulente, de peste 10.000 euro, ceea ce s-a reflectat într-o creştere semnificativă a vânzărilor de maşini verzi, cu aproape 50% în 2022.

Dacă ne uităm la anul 2023, putem observa că vânzările de mașini electrice în Europa din primul trimestru au fost de 13,4% din totalul vânzărilor de mașini noi.

Care a fost situația în Europa, dar și în lume în anul 2022

Germania: nemții au cumpărat mai multe vehicule hibride decât vehicule cu combustie internă (cu 66% mai mult), aceștia bucurându-se de stimulentele alocate de statul german. Aceștia primesc 4.500 EUR pentru modelele sub 40.000 EUR și de la 3000 EUR - 5000 EUR pentru modelele cu prețuri mai mici de 65.000 EUR.

Franța: francezii primesc de la începutul anului 2023 maxim 5000 EUR din partea statului, însă pentru gospodăriile cu venituri mici, acestea ajung la 7000 EUR.

China: Vânzarea vehiculelor electrice a crescut cu 87% în 2022 comparativ cu 2021, iar toate subvențiile au fost retrase complet.

La polul opus, cele mai puține vânzări de autoturisme electrice au fost înregistrate în Cipru, Estonia și Bulgaria. România în schimb este peste Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia sau Croația, cu un număr de 11.638 vehicule, în creștere cu 83.5% față de 2021. “Dacă ne uităm în piață, anul trecut, din 100 de români, 9 au luat mașină pur electrică. Da, aproape 1 din 10 români din România au cumpărat mașină electrică”, a susținut Dan Vardie, președintele APIA.

La nivel european, vânzările mașinilor electrice, hibrid și plug-in, în doar cinci piețe europene de referință, au crescut cu 12% la 3.7 milioane de vehicule. La acestea, dacă adăugăm Austria, Norvegia, Suedia, Elveția și Olanda, cifrele arată un avans de 11%, la 4.4 milioane de vehicule.

La nivel mondial, vânzările au crescut cu 70%, vehiculele electrice vor depăşi vehiculele cu combustie internă în ceea ce priveşte costurile totale ale deţinerii unor astfel de maşini, iar tensiunile geopolitice sporesc presiunea asupra producătorilor europeni de echipamente originale pentru a-şi construi propriile facilităţi de producţie de baterii în Europa.

Creștere accelerată și în 2023

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele cinci luni din 2023, o cotă de piață de 21,0%, care depăşeşte cu 7,8% cota deţinută de motoarele diesel. Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,0% din piață în primele cinci luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,7%.

Ca parte a Pactului Verde European, prin Legea Europeană a Climei, toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene și-au stabilit un obiectiv obligatoriu de realizare a neutralității climatice până în 2050. În acest sens, Parlamentul European a decis, în urma votului în plen din data de 6 iulie 2022, că producătorii auto europeni nu vor mai putea produce nicio mașină cu motor diesel sau pe benzină, începând cu anul 2035.

În aceste condiții, viitorul pare că este rezervat motorizărilor electrice. Cu o infrastructură a stațiilor de încărcare într-o plină expansiune și autonomia bateriilor în creștere, viitoarele vehicule electrice ne vor transporta, fără îndoială, mai eficient decât în prezent.