Mașină electrică fără permis cu 3 sau 4 locuri? Mituri vs Realitate - despre cvadricicluri/tricicluri electrice
15 Apr


În ultimii ani, tot mai mulți români sunt interesați de vehiculele electrice de tip triciclu sau cvadriciclu electric, mai ales cele care pot fi conduse fără permis de conducere (viteză maximă constructivă 25 km/h). Din păcate, în jurul acestor vehicule circulă o mulțime de informații greșite sau interpretate și promovate incorect de unii comercianți sau importatori. În acest articol, demontăm cele mai răspândite mituri și clarificăm ce spune legislația românească actuală.
❌ Există tricicluri sau cvadricicluri electrice care se conduc fără permis, cu 3 sau 4 locuri.
Fals.
Conform legislației din România, nu există tricicluri sau cvadricicluri electrice care se pot conduce fără permis și care să fie omologate cu 3 sau 4 locuri. Cvadriciclurile sunt omologate cu maximum 2 locuri, iar triciclurile sunt omologate pentru o singură persoană. Deși pe piață se întâlnesc și modele care din construcție au 4 locuri, omologarea permite circulația pe drumuri publice pentru maxim 2 persoane (lucru de altfel menționat și in cartea RAR - număr de locuri: 2), iar acest lucru are și o explicație: se depășește greutatea maximă admisă (numărul de kilograme maxim admis este specificat și în cartea RAR).
❌ O putere mai mare de 4 kW a motorului pentru un cvadriciclu/triciclu care se conduce fără permis.
Fals.
Legislația actuală din România prevede că puterea nominală maximă permisă pentru cvadriciclurile care se conduc fără permis este de 4 kW. Orice vehicul care depășește această putere are alte forme de omologare și necesită permis de conducere.
❌ Puterea maximă a motorului este și puterea reală a unui triciclu/cvadriciclu electric .
Fals.
De multe ori aceste vehicule sunt prezentate în descrierile diferiților comercianți ca având o putere nominală mult mai mare decât cea reală. Puterea nominală se referă la puterea de bază a motorului și este menționată și în cartea RAR. Puterea maximă este un vârf pe care motorul îl atinge în sarcină maximă. Motoarele electrice pot funcționa pentru perioade scurte la o putere mai mare decât puterea nominală (cea continuă), dar asta generează mai multă căldură. „Puterea max. în 30 min” este un compromis: motorul poate livra acea putere pentru o durată de 30 de minute, după care trebuie să se răcească sau să revină la un regim mai scăzut (cel nominal). Forțarea motorului pentru a atinge o putere maximă, poate duce la arderea acestuia și degradarea acumulatorilor.
Puterea maximă este specificată în EEC (omologarea Europeană) la care, de multe ori, clienții nu au acces și de aceea, este foarte ușor să fie induși în eroare prin tactici comerciale.
❌ Cvadriciclurile electrice de 60V sau 72V și 58Ah gel cu autonomie de 90 km.
Fals.
Autonomia acestor vehicule variază în funcție de capacitatea bateriei. De exemplu:
Baterie de 45 Ah – autonomie de aproximativ 50 km
Baterie de 58 Ah – autonomie între 50 și 70 km etc.
Din toate testele făcute de către ELBONS, paritatea pentru autonomie este de obicei 1Ah = 1 km, însă, acest lucru nu este general valabil. Autonomia depinde de mai mulți factori, pe care i-am descris în detaliu în articolul de mai jos.
Aceste vehicule sunt gândite pentru distanțe scurte, fiind ideale pentru deplasări urbane sau în zone rurale. Pentru drumuri mai lungi, se recomandă în continuare folosirea autovehiculelor convenționale.
❌ Pentru cvadriciclurile sau triciclurile electrice nu este nevoie de RCA sau de ITP
Fals
Orice vehicul (cvadriciclu/triciclu electric) care circulă pe drumurile publice fiind înregistrat la Primăria arondată, este supus legislației, astfel este obligatoriu să dețină o asigurare (RCA). De asemenea, atunci când se achiziționează de nou, nu este nevoie să faceți ITP vehiculului, decât după 2 ani de zile de la data înregistrării.
❌ Se poate circula cu un vehicul fără permis pe orice drum public.
Fals
Chiar dacă vorbim despre un vehicul limitat din construcție la 25 km/h (fără permis) sau 45 km/h (categoria de permis AM), accesul lor pe autostradă este strict interzis, fiind o limită inferioară de viteză obligatorie.
De asemenea, puteți circula cu un cvadriciclu/triciclu îngistrat într-o anumită localitate, pe întreg teritoriul României, nefiind limitat la un maxim de x număr de kilometrii de localitatea în care este înscris vehiculul. Rețineți faptul că nu puteți părăsi granițele Statului român pe roți, cu un vehicul de tip cvadriciclu/triciclu electric înregistrat la Primărie.
❌ Triciclu electric ce permite încărcarea cu o greutate de 400, 500, 600, 800 Kg etc
Fals
Masa maximă admisă pentru orice vehicul electric este specificată în COC (Certificatul de conformitate emis de producător), cartea RAR sau chiar pe placuța de identificare a vehiculului. Spre exemplu, dacă masa maximă admisă este de 500 Kg, din această valoare se scade greutatea vehiculului (ex. 260 Kg) și greutatea acumulatorilor (ex. Pentru un triciclu dotat cu acumulatori 72V58Ah, greutatea acestora este de aprox. 90 Kg). La un calcul simplu:
500 Kg (masă admisă) - 260 Kg (greutate vehicul) - 90 Kg (greutate acumulatori) = 150 Kg
Din această valoare, se scade și numărul kilogramelor aferente conducătorului și se poate calcula încărcarea maximă omologată. Acest lucru nu înseamnă că vehiculul nu poate susține o greutate mai ridicată (dar nu pe drumuri publice și nu de 10x mai mult).
❌ Triciclu electric care se conduce fără permis, cu 2 sau 4 locuri.
Fals
Triciclurile electrice fac parte din clasa L2e-U (triciclu utilitar). Chiar dacă din construcție întâlnim modele cu cabină închisă și benă, iar cabina este dotată cu 2 sau 4 locuri, omologarea RAR pentru această clasă este astfel:
Număr maxim de locuri incluzând conducătorul vehiculului - 1
Acest lucru se datorează, bineînțeles, faptului că vehiculul ar depăși pe de-o parte greutatea maximă admisă, iar pe de altă parte, ar contrazice omologarea dată de COC și RAR.
❌ Triciclurile care se conduc fără permis sunt eligibile pentru achiziție prin programul Rabla Plus.
Fals.
Triciclurile electrice care pot fi conduse cu sau fără permis nu sunt eligibile pentru subvențiile oferite prin Programul Rabla Plus. Programul vizează alte tipuri de vehicule, cu omologări și caracteristici diferite.
❌ Nu este necesar CIV emis de RAR pentru a circula cu aceste vehicule pe drumuri publice?
Fals.
Este obligatoriu ca fiecare astfel de vehicul să aibă Carte de Identitate a Vehiculului (CIV) emisă de RAR. Fără acest document, nu se poate înmatricula/înregistra și, prin urmare, vehiculul nu poate fi condus legal pe drumurile publice din România. Comerciantul are obligația legală de a furniza acest document pentru fiecare vehicul la momentul vânzării.
❌ Există cvadricicluri electrice produse în România.
Fals.
La acest moment, nu există fabrici în România care să producă astfel de vehicule. Există linii de asamblare la anumite tricicluri, dar cu componente 100% importate. Majoritatea vehiculelor sunt importate asamblate sau semi-asamblate din alte țări și ulterior distribuite pe piața locală.
❌ Vehiculele vin echipate cu roată de rezervă.
Fals.
Niciun model de triciclu sau cvadriciclu electric nu vine echipat din fabrică cu roată de rezervă. Dacă se dorește, aceasta trebuie achiziționată separat.
❌ Pot cumpăra un vehicul în rate direct de la comerciant fără dobândă.
Fals.
Comerciantul nu are dreptul legal de a oferi plata în rate în mod direct, deoarece nu este o instituție financiară autorizată. Pentru plata în rate, este necesar un parteneriat al clientului (persoana fizică sau juridică) cu o unitate bancară sau IFN autorizat. Recomandăm celor interesați să solicite un credit de nevoi personale direct la banca unde au un cont deschis și încasează pensia sau salariul. De obicei, acolo sunt cele mai avantajoase oferte pentru un credit.
De asemenea comerciantul nu poate furniza informații privind cuantumul ratei lunare sau dobânda, aceste lucruri constând în niște informații pe care doar banca/IFN-ul creditor le poate furniza.
Bonus - Este posibilă delimitarea vitezei triciclului sau cvadriciclului meu electric?
Fals.
Mulți clienți ne solicită delimitarea de la 25 km/h la 45 km/h sau invers. Tehnic, acest procedeu este posibil (doar la anumite tipuri de vehicule electrice), însă complet ilegal. Chiar dacă achiziționezi un triciclu sau cvadriciclu electric limitat din construcție la 25 km/h, iar ulterior se delimitează la 45 km/h, în cartea RAR și în certificatul de conformitate (COC) viteza maximă constructivă permisă, nu se va modifica. Acest lucru atrage consecințe legale dacă în urma unui control efectuat de RAR se constată o neconcordanță între specificațiile documentelor și vehicul. Vă reamintim că viteza maximă de 25 km/h constructivă reprezintă cadrul legal de a circula pe drumuri publice fără a necesita permis de conducere. Orice vehicul care are o viteză maximă constructivă maximă cuprinsă între 26 km/h - 45 km/h necesită permis de conducere, cel puțin categoria AM.
Concluzie
Triciclurile și cvadriciclurile electrice care se conduc fără permis reprezintă o alternativă interesantă pentru mobilitate urbană și rurală, dar este esențial să ne informăm corect înainte de achiziție. ELBONS recomandă tuturor clienților un curs de legislație rutieră pentru a se familiariza cu regulile și semnele de circulație.
Acestea fiind spuse, nu tot ce circulă pe internet este adevărat, iar respectarea legislației este vitală pentru siguranța noastră și a celor din jur.
Disclaimer
Informațiile prezentate mai sus sunt strict cu titlu informativ la data acestui articol (15.04.2025) și nu reprezintă poziția oficială a unei autorități din România.